مجله دانشمند

مجله دانشمند
علمی،خبر،بیوگرافی،فیلم و تلویزیون،سرگرمی،آموزشی،دانلود،داستان و.... و ..... و....... 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی سرگرمی آموزشی دانلود هر چی بخوای و آدرسaigmblog.lxb.irلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.به وبلاگ ما اطمینان کنید. می توانید ما را با آدرس  زیر نیز  ما را لینک کنید:

www.aigmblog.loxblog.com

در صورتی که لینک شما در وبلاگ ما ثبت نشد لطفا به ما اطلاع دهید تا در صورت وجود لینک ما در وب سایت شما ما شما را لینک کنیم.

با تشکر

 





 موقعيت :

اروپا يکي از کم وسعت ترين قاره هاي جهان است و در منطقه ي معتدل قرار گرفته است

 

 

قاره ي اروپا را مي توان دنباله ي قاره ي پهناور و مرتفع آسيا دانست. به همين جهت، برخي از جغرافيدان ها دو قاره ي آسيا و اروپا را يک قاره دانسته و آن را اوراسيا گفته اند. با اين حال، رشته کوه اورال به عنوان يک مرز طبيعي، اين دو قاره را از يک ديگر جدا مي کند. در قاره ي اروپا سه شبه جزيره مهم وجود دارد:

۱.اسکاندیناوی

۲.بالکان

۳.ایبری


  ناهمواري هاي اروپا:

ناهمواري هاي اروپا به دو بخش متفاوت تقسيم مي شود:
در مناطق شمالي اروپا کوه ها از نظر زمين شناسي فرسوده و قديمي بوده، ارتفاع آن ها کم است و داراي قله هاي گنبدي شکل هستند. در اين مناطق همچنين جلگه هاي پهناور و درياچه هاي بسيار ديده مي شود. به اين منطقه از اروپا که در يک دوره ي بسيار طولاني، فرسايش، بلنديهاي آن را صاف کرده و ناهمواري هاي ملايم در آن به وجود آورده است اروپاي پير مي گويند.
در جنوب اروپا چين خوردگي ها و رشته کوه هاي بلند ديده مي شود. در اين منطقه قله ها نوک تيز و پوشيده از برف و يخ هستند. دامنه ي کوه ها اغلب داراي شيب تند است . رشته کوه هاي آلپ و پيوند در اين منطقه قراردارند. در ميان اين کوهستان ها آبشارهاي زيباي فراوان و رودهاي پرآب وجود دارد. بر روي اين رودها سدهاي بزرگي احداث شده که از نيروي برق آن ها در صنعت و از آب آن ها در کشاورزي استفاده مي شود.
به منطقه جنوبي اروپا که در آن چين خوردگي ها و رشته کوه هاي بلند وجود دارد و آتش فشان و زمين لرزه نيز در آن اتفاق مي افتد اروپاي جوان مي گويند.
  

رودهاي اروپا:

رودهايي که در اروپاي شمالي جريان دارند، تقريباً در تمام طول سال منظم و پرآب اند اما رودهايي که در جنوب جريان دارند در فصل هاي گرم سال ميزان آبدهي آن ها کم مي شود.
از رودهاي اروپا اغلب براي آبياري زمين هاي کشاورزي و کشتي راني استفاده مي شود. اين رودها در حمل و نقل داخلي قاره ي اروپا نيز اهميت زيادي دارند.

 دانوب طويل ترين رود اروپاست که از چند کشور مي گذرد. متأسفانه فعاليت هاي صنعتي و قرار گرفتن کارخانه ها در مجاورت اين رود سبب شده است که دانوب همانند برخي رودهاي ديگر اروپا به شدت آلوده مي شود.

آب و هوا :

  

اروپا در منطقه ي معتدل کره ي زمين قرار دارد. به همين دليل ، بيابآن هاي گرم و خشک، باران هاي سيل آسا و نواحي يخ بسته ي وسيعي در آن ديده نمي شود. به نقشه ي انواع آب و هوا در اروپا توجه کنيد:

* باريکه اي از شمال اسکانديناوي و ايسلند در آب و هواي قطبي دارند.
* سوئد و فنلاند و شمال شرق اروپا و آب و هواي سرد دارند. در اين ناحيه ، زمستان هاي سرد و طولاني با بارش سنگين برف همراه است . تابستآن هاي اين منطقه کوتاه و خنک است.

* مناطق مجاور اقيانوس اطلس، انگلستان و ايرلند، آب و هواي معتدل اقيانوسي دارند. اين مناطق در زمستان به دليل عبور جريان هاي دريايي آب گرم از سواحل آب و هواي معتدل دارند و در تابستان نيز هوا خنک است.

* مناطق جنوبي اروپا در سواحل درياي مديترانه آب و هواي مديترانه اي دارد. آب و هواي مديترانه اي دو ويژگي دارد:
1 – زمستان هاي معتدل و مرطوب ؛
2 – تابستان هاي گرم و خشک

* مرکز و شرق اروپا به دليل دوري از درياها آب و هواي قاره اي يا بري دارد. ميزان بارندگي در آن جا کم است و زمستان ها سرد و تابستان ها گرم است. 
 



  بادها:

اروپاي شمالي و مرکزي : اين مناطق در معرض وزش بادهاي غربي که از اقيانوس اطلس مي وزد، قرارگرفته است. در زمستان ها نيز بادهاي سرد قطبي به اين مناطق مي وزد
اروپاي مديترانه اي : اين منطقه در معرض وزش بادهاي سرد و بادهاي گرم است. بادهاي گرم و خشک از صحراي بزرگ آفريقا مي وزد. اين بادها آنقدر گرم هستند که گاهي دماي هوا را در سواحل اروپا به 40 درجه ي سانتيگراد نيز مي رسانند که در نتيجه ي آن، به مزارع انگور و زيتون آسيب وارد مي شود.
بادهاي سرد نيزدر زمستان ها از کوه هاي آلپ برخاسته و اين منطقه را تحت تأثير قرار مي دهند.
  



  پوشش گياهي:

با توجه به گوناگوني آب و هوا ، نوع پوشش هاي گياهي در اروپا متفاوت است. به نقشه ي پوشش گياهي اروپا توجه کنيد. آيا جنگل ها و چمن زارها در اروپا وسعت زيادي دارد؟ تقريباً اروپا را جنگل پوشانده است. باران و رطوبت کافي و خاک مساعد موجب شده است که مناظر طبيعي زيبايي در اين قاره به وجود بيايد.
مثلاً ⅔ خاک کشور فنلاند وسيعي از خاک کشور سوئد پوشيده از جنگل هاي مخروطي ( سوزني برگ ها) است که در اقتصاد اين کشورها بسيار مؤثر است.
  

جمعيت:

 

به علت وجود شرايط طبيعي مساعد در اين قاره ، يعني وجود جلگه هاي پهناور، رودهاي پرآب، آب و هواي معتدل و ريزش باران کافي، همچنين به خاطر توسعه ي علم و صنعت، امکان کار و فعاليت اقتصادي در اروپا به خوبي فراهم شده است.به همين دليل در بيشتر بخش هاي اين قاره جمعيت متراکم است.
پرجمعيت ترين نواحي اروپا، در کنار رودهاي مهم اطراف مراکز صنعتي و نواحي مساعد کشاورزي ديده مي شود.
هر چند اروپا قاره ي پرجمعيتي است اما رشد جمعيت در آن کم است؛ زيرا خانواده ها به ويژه در کشورهاي صنعتي، تمايلي به داشتن فرزند زياد ندارند؛ از اين رو رشد جمعيت در برخي از کشورهاي اروپا مانند آلمان و ايتاليا به شدت رو به کاهش است.

نژادو زبان ودين:

 اروپائيان از نظر نژاد سفيد هستند و به تيره هاي مختلفي تقسيم مي شوند زبان مردم اروپا به سه دسته تقسيم مي شود. برخي از زبان ها مانند ايتاليايي و اسپانيايي ريشه ي لاتين، برخي مانند آلماني و انگليسي و ريشه ي ژرمني و برخي ديگر مثل روسي و لهستاني ريشه ي اسلاو دارند.  بيشتر مردم اروپا پيرو دين حضرت مسيح (ع) هستند. 
دين مسيحي به سه مذهب بزرگ کاتوليک، پروتستان و ارتدوکس تقسيم مي شود. کاتوليک ها از رهبر مذهبي و روحاني خود پاپ که محل اقامت او در واتيکان است پيروي مي کنند. مسلمانان در همه ي قاره ي ا روپا پراکنده اند اما شمار زيادي از آنان در شبه جزيره ي بالکان (آلباني ، بوسني، هرزگوين، بلغارستان، بخش اروپايي ترکيه) زندگي مي کنند.
در اين کشورها مساجدي با شکوه و کهن وجود دارد.

وضعیت اقتصادی: 

قاره ي اروپا داراي منابع زيرزميني از قبيل معادن زغال سنگ و نفت (در درياي شمال) است اما اين منابع نمي تواند پاسخ گوي صنايع عظيم اين قاره باشد.
از اين رو، اروپا براي ادامه ي حيات صنايع خود به منابع معدني و مواد اوليه ي کشورهاي ديگر نياز دارد و وارد کننده ي اين مواد است. در گذشته ، کشورهاي اروپايي براي برآوردن نياز خود به استعمار قاره هاي ديگر روي مي آوردند.
امروزه اروپا با استفاده از علم و فناوري جديد توانسته است از بزرگ ترين مناطق صنعتي جهان باشد. کالاهاي صنعتي کشورهاي چون آلمان، انگلستان و فرانسه به سراسر جهان صادر مي شود.
کشاورزي تقريباً در همه جاي اروپا رايج است و با استفاده از ماشين آلات مدرن و شيوه هاي علمي صورت مي گيرد.
در جنوب اروپا، آب و هواي مديترانه اي سبب شده است که در اين منطقه محصولات ويژه اي چون زيتون ، مرکبات و انگور به عمل آيد.
در آن جا، دامداري و دامپروري نيز با شيوه هاي علمي انجام مي شود و ميزان توليد محصولات گوشتي و لبني زياد است. بسياري از فرآورده هاي گوشتي و لبني کشورهايي چون هلند و دانمارک به خارج اروپا صادر مي شود.
صنعت ماهيگيري نيز به سبب دسترسي به درياها و اقيانوس اطلس در اروپا رونق دارد و نروژ از کشورهايي است که در اين صنعت فعاليت چشمگير دارد.
قاره ي اروپا به دليل داشتن مراکز فرهنگي و تاريخي فراوان نظير موزه ها، کليساها و دانشگاه ها، مورد توجه گردشگران است. جاذبه هاي طبيعي سواحل آفتابي طولاني در مديترانه، ورزشگاه هاي زمستاني در کوه هاي آلپ و بالاخره، داشتن مراکز خريد و فروشگاه هاي بزرگ، پيوسته مورد بازديد جهان گردان سراسر دنيا قرار مي گيرد. اسپانيا، ايتاليا، فرانسه از جمله کشورهايي هستند که از طريق ورود جهان گردان درآمدهاي بسيار زيادي کسب مي کنند.
  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:اروپا,قاره ی اروپا, ] [ 18:46 ] [ علیرضا ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ ما خوش آمدید. آرزوی ما افزایش علم شماست.لطفا در وبلاگ ما نظر داده و با کلیک روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید.
موضوعات وب
امکانات وب